tiistai 4. marraskuuta 2014

Vikakoodit

Laura Sirkkiä                                                                                                                Työseloste
AUAPRA                                                                                                                          4.11.2014





 

Vikakoodien luku


Johdanto

Luimme vikakoodit Renault Lagunasta, joka oli vuosimallia 2002. Kyseinen auto oli asiakkaan auto. Vikakoodien lukuun kuuluu testilaitteen asennus, itse vikakoodien lukeminen, vikakoodien poistaminen ja testilaitteen irroitus. Vikakoodien luku tehtiin yhdessä Maunun kanssa.


Työturvallisuus

Tässä hommassa työturvallisuuteen kuuluu laitteiden oikein käyttö.


Testilaitteen asennus

Ensimmäiseksi piti päättää, millä testerillä lähdemme vikakoodeja lukemaan. Aluksi otimme Boschin testilaitteen, mutta se ei suostunut vikakoodeja lukemaan, siinä oli jonkinlainen häiriö. Sitten päädyimme Autocomin testeriin. Pistimme testerin johdon kiinni testipistokkeeseen, joka sijaitsi tässä autossa kuskin ja vänkärin välisen tuhkakupin vieressä. Avasimme tietokoneen ja sieltä autocomin ohjelman.

Vikakoodien luku

Laitoimme Renaultissa sytytysvirran päälle, jotta testilaite saa yhteyden autoon. Tietokoneella autocomin ohjelmaan laitoimme auton tiedot oikein ja aloitimme vikakoodien haun. Ohjelma etsii kaikki vikakoodit, mitä autossa sattuu olemaan. Kun autocom oli löytänyt kaikki vikakoodit, aloimme tutkimaan niitä. Vikakoodeja tuli todella paljon, mutta suurin osa oli vain hetkellisiä häiriöitä. Keskityimme lukemaan enemmän airbagin vikakoodeja, koska asiakas kertoi, että airbagin vikavalo palaa mittaristossa.
Airbagin vikakoodeja tuli muutama, vikakoodeissa luki, että vika on jatkuva ja jossain on oikosulku. Sitähän emme testerillä saa selvitettyä, että missä on oikosulku, joten emme voineet tehdä asialle mitään, koska aikaa ei ollut tarpeeksi, että olisimme voineet tutkia itse missä oikosulku mahdollisesti on. Airbagien tarkistamisessa muutenkin on omat vaaransa, ettei vaan turvatyynyt pamahda.





Pohdimme kuitenkin, missä mahdollisesti oikosulku on, ja päättelimme, että se on joko itse turvatyyny pommissa, tai johdinsarjassa.

Vikakoodien poisto

Poistimme Autocomin ohjelmalla kaikki vikakoodit, mutta kaikki eivät poistuneet, eli ne ovat jatkuvia vikoja. Asialle emme voineet mitään. Kirjoitimme paperille ylös jääneet vikakoodit, jotta voisimme tarkemmin kertoa asiakkaalle, mitä vikoja löytyi. Kun olimme saaneet ylös vikakoodit, aloitimme testilaitteen irroituksen.

Testilaitteen irroitus

Sammutimme sytytysvirran autosta ja suljimme autocomin ohjelman ja sammutimme kokonaan virran tietokoneesta. Otimme johdon irti testipistokkeesta ja pistettiin testilaite johtoineen takaisin paikoilleen pakkiin.

Asiakaspalvelu

Asiakas tuli hakemaan autoaan ja annoimme hänelle lapun, jossa oli kirjoitettuna kaikki jääneet vikakoodit. Selitimme asiakkaalle, että hänen täytyy varata uusi aika, jos hän haluaa tietää mistä oikosulku airbageissa johtuu.

Työn arviointi

Vikakoodien luku sujui ripeästi ja sujuvasti. Olimme aikaisemmin tehneet monta kertaa vikakoodien lukua, joten tämä oli helppo homma. Apua emme juurikaan opettajilta tarvinneet, muutakun vikakoodien tulkinnassa.

1 kommentti:

  1. Casino Site ᐈ 5 Welcome Offers, Bonuses and Slots Review
    Free Casino Site review, list of all gambling websites. Bonus and luckyclub.live games; Banking options; Mobile; Desktop/Mobile; Customer support.

    VastaaPoista